Předtím, než se to znovu rozjelo
Když společnost JHMD, tedy provozovatel úzkokolejné dopravy přišla vinou špatných ekonomických rozhodnutí ke krachu, někteří ani nedoufali, že se kdy ještě vlaková souprava pro veřejnost rozjede. Provoz na tratích z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice nebo Obrataně, se na neurčito zastavil. Netrvalo dlouho a začalo se mluvit o opětovném zprovoznění, zejména na popud obcí přilehlých podél tratě.
A tak vznikla reálná iniciativa, jak vlaky na uvedené tratě vrátit. Mezitím co se dohadovalo o tom, jak by měl provoz vypadat a následného hledání investorů, trať pomalu zarůstala a začal jí pohlcovat zub času z důvodu chybějící údržby. Čím déle se čekalo, tím bylo více jasné, že padne více financí na její obnovu. A samozřejmě jsou tu i investice do oprav samotných vlakových souprav. Zkrátka věřím, že obnova nebyla vůbec levnou záležitostí a co víc, provoz pro veřejnost bude mít ještě nemalé výdaje. Je evidentní, že provoz běžných linek by byla ekonomická sebevražda. Je to pomalé, cestování zdlouhavé, zastávky jsou často i kilometry od obcí a zkrátka se na to tento způsob dopravy úplně nehodí. Nejlepším řešením se tak jeví turistický provoz, kterému nic takového nevadí.
První vyjížďky po obnově provozu
Turistiská letní sezóna je už za polovinou a pravděpodobně z důvodu zachytit alespoň část z ní, se nové vedení rozhodlo zprovoznit kousek tratě, po které se můžete svézt. Jedná se o úsek dlouhý přibližně 6km z Nové Bystřice do Hůrek. Rozhodnete-li se v takovém případě zakoupit jízdenky, čeká vás půlhodinová jízda tam a zpět a půhodinka čekání na zastávce v Hůrkách, kde můžete sledovat přehození lokomotivy. Celkem tedy přibližně hodina a půl, což vás přijde na 490,-Kč za osobu.
A tady je prozatím ten největší problém, kterým je pochopitelně cena. Chápu, že všechno něco stojí, ale cenově se dostáváme do zóny, ve které si rodiny budou rozmýšlet, jestli ty peníze za to vůbec chtějí dát. Vidím to momentálně pouze jako jednorázovou turistickou atrakci. A jestli se této politiky hodlají dále držet, nechci si snad ani představit, kolik bude stát jízdenka třeba z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a nebo do ještě vzdálenější Obrataně. S takovou cenovou politikou a tím, jaké zážitky pára dokáže nabídnout, může být brzy o zákazníky nouze. Konkurenci bych hledal snad jen v leteckých vyhlídkových letech, kde ale ten zážitkový stupeň bude pravděpodobně o něco výš.
Videosestřih z prvního dne obnovení provozu ...
Zhodnocení
Současný provoz je řekněme v takovém komorním duchu, kdy se lidi sejdou, svezou a jdou domu. Příčinu vidím zejména v krátké trati. Není to ale nic proti ničemu. Věřím, že úzkokolejka si v budoucnu své zákazníky najde, nicméně v této cenové hladině bych jich asi tolik nečekal. Ve srovnání co jsem jel párou naposledy před několika lety, považuji za aktraktivnější být pouze čumil toho, jak souprava přijíždí a odjíždí. A vzhledem k rychlosti vlaku to na trati stihnete několikrát. Ale jasně, provoz čumilové nezaplatí a ti pak budou čumět leda na prázdné koleje.
Tak a nakonec několik fotek ze sobobotní odpolední vyjížďky.
Komentáře
Nebyly přidány žádné komentáře.